Milkshake Maken

Milkshake Maken

Milkshake maken is iets wat veel mensen tegenwoordig doen. Helaas zit erbij veel mensen teveel suiker in waardoor het eigenlijk niet meer zo gezond is dan dat het eigenlijk bedoelt was.

Probeer daarom geen extra suiker toe te voegen aan de milkshake die je gaat maken.

Al dat extra suiker is op de lange termijn niet zo gezond voor je lichaam. Vaak gebruik je toch al fruit waar suikers inzitten, en in het ijs dat je gebruikt zit ook heel veel suiker.

Milkshakes kun je op veel verschillende manieren maken, zo kun je ze maken met ijs, melk, yoghurt, kwark, yogi en chocolademelk. Dat zijn al een heleboel verschillende zuivel producten die je kunt gebruiken. Hierdoor is de smaak ook erg variërend, mede hierdoor zijn is de milkshake bekend over de hele wereld. Overal waar stroom is maken ze dit heerlijke drankje.

Eén van de bekendste milkshakes is misschien wel de bananenmilkshake. Deze heeft de smaak van bananen, al zitten er vaak niet eens bananen in. Grote verkopers zoals de Mac voegen chemische smaken toe om het te laten smaken als, maar het echte smaakt veel en veel beter. Gebruik daarom altijd echte bananen die je zelf gekocht hebt. Snij deze in stukken en stop ze in de blender of pureer ze en voeg ze dan toe aan de milkshake.

Zo zijn er nog veel meer fruitsoorten en groenten waarmee je ongeveer hetzelfde kunt doen. Bijvoorbeeld de aardbei. Dit heerlijk stuk fruit is geliefde over de hele wereld, maar stel nou eens dat je een doosje verse aardbeien koopt die overheerlijk smaken. Deze voeg je dan toe aan je milkshake, daarbij voeg je nog wat aardbeien roomijs eraan toe en je hebt de perfecte milkshake voor een zwoele zomerdag.

Natuurlijk kun je ook gewoon een hele simpele shake maken van melk, wat roomijs en een paar blaadjes munt. Wat zal deze dit drankje verfrissend smaken, dit komt dan ook vooral de munt. Mocht je nou niet zo van het zoete zijn dan kun je ook prima een shake maken. Gebruik dan yoghurt, kwark of beide voor je zelfgemaakte milkshakes.

Milkshake maken

Ongeacht de smaak, is er eigenlijk geen basisrecept. Shakes kun je dan ook op diverse manieren maken, hoewel als basis natuurlijk wel altijd melkproducten gebruikt worden, maar dat hoeft niet altijd melk te zijn. Sterker nog, er zijn methoden waarmee het zelfs nog iets sneller gaat en die vaak ook nog eens wat voller van smaak zijn.

Als basis kun je gebruiken:

  • 150 ml melk, Volle melk is overigens lekkerder dan magere melk. Het neemt de overige smaken beter op, en de consistentie is ook lekkerder. En roomijs wordt immers ook niet van magere melk gemaakt.
  • 2 of 3 bolletjes roomijs of vanille-ijs.
  • Yoghurt, hoewel je dan wel niet echt zure yoghurt moet gebruiken.
  • En suiker of zoetstof. Over de (on)wenselijkheid om suiker te gebruiken, hebben we al eerder geschreven.

Als je yoghurt of kwark voor je milkshakes gebruikt dan krijg je in ieder geval gezonde bacteriën binnen die gezond zijn voor je maag en darmflora. Een gezonde maag en darmflora hebben is belangrijk voor een goede vertering en dus uiteindelijk ook voor je gezondheid.

Deze gezonde bijwerkingen, daar gelaten is een beetje zurigheid altijd wel lekker. Dat is eens wat anders dan al die zoetigheid van tegenwoordig. Ook de munt kun je bij deze variant goed toevoegen voor wat meer smaak.Heerlijk Fris

Ook zou je wat kruiden zoals kaneel kunnen toevoegen aan je milkshake. Dit kan bij alle soorten, aardbei, banaan, vanille, perzik en mango.

Eigenlijk bij elke zoete shake behalve de chocolade variant, tenzij je dit wel lekker vindt. Dit brengt me gelijk bij de twee volgende mogelijkheden, perzik en mango. Afzonderlijk zijn ze zeer geschikt voor het maken van een milkshake, maar samen is het echt een top duo.

Je kunt de stukken fruit helemaal fijn maken, maar je kunt ze ook wat grover laten zodat je wat te kauwen hebt tijdens het drinken. Dit kan eigenlijk wel bij elke fruit soort, natuurlijk ook met de chocolade. Eén van mijn favoriete is de aardbeien chocolademilkshake met echte verse aardbeien en stukjes chocolade erin.

Zo zie je maar weer eens wat je allemaal met een milkshake kunt doen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Je kunt verschillende fruit soorten gebruiken voor milkshakes, maar ook chocolade en munt zijn erg lekker. En niet te vergeten de verschillende soorten zuivelproducten, die je allemaal kunt gebruiken als basis voor je zelfgemaakte milkshake.

Welke smaken zijn er?

In principe zijn er net zo veel smaken als er ijssoorten zijn. Aangezien er tegenwoordig zelfs knoflookijs en dergelijke te koop is, zijn dat er ontzettend veel.

Maar om heel eerlijk te zijn, dergelijke exotische smaken zullen niet echt gretig aftrek nemen als je een dergelijke milkshake gaat maken.

Het populairst zijn zonder twijfel de smaken vanille, aardbei, en chocolade, maar er zijn ook andere smaken die lekker fris zijn.

En dat moet je eigenlijk altijd in het achterhoofd houden als je een milkshake wilt maken met een andere smaak. Is het lekker fris op een warme zomerse dag?

Weet je niet zeker of de milkshake lekker zal zijn, bedenk dan het volgende. Zijn er smoothies met dezelfde smaak, dan zal de smaak ook als milkshake lekker zijn. Dat wil zeggen als we het over fruit hebben. Geloof me, de smoothies met komkommer zijn erg populair, maar een komkommermilkshake zal niet echt lekker zijn.

De recepten die we hier vermelden, hebben we allemaal zelf getest, en zijn ook getest door kinderen en jonge volwassenen.

Advertentie